Masz pytania? 570 780 700 sklep@izapachy.pl Poniedziałek - Piątek 9:30-17:30

Koszyk

Dodano produkt do koszyka

Na czym polega Reformulacja?

Reformulacja

Reformulacja to procedura, która we współczesnym perfumiarstwie budzi sporo kontrowersji. Czym jest reformulacja i dlaczego się ją wykonuje? Czy reformulacje są częstym zjawiskiem w perfumiarstwie? Czy perfum po reformulacji to wciąż nasz ulubiony zapach?

Reformulacja – definicja

Reformulacja to nic innego jak zmiana składu lub receptury danych perfum. Polega ona albo na usunięciu składnika lub zamianie składnika na inny. Może także polegać na zmianie proporcji poszczególnych składników perfum. W dużym uproszczeniu – jest to po prostu ‘pewna’ zmiana zapachu. Zmiana ta może być niemal niezauważalna dla użytkownika lub wręcz przeciwnie. Wszystko zależy od formuły reformulacji i jej przyczyn.

Reformulacja nie jest nowym zjawiskiem – wykonywano ją już setki lat temu. Choć nie mówi się o niej na co dzień, jest procederem, którego dopuszczają się zarówno wielkie marki, jak i zupełnie niszowi producenci zapachów. I pomimo iż momentami trudno uwierzyć w to, że zapachy uchodzące za skomponowane dziesiątki lat wcześniej klasyki od lat pozostają niezmienne, to zjawisko reformulacji dotyczy również ich. Współcześnie obserwujemy trend nasilonej reformulacji – ma to wiele źródeł. Kiedyś, kiedy składniki zapachów łatwiej było utrzymać w tajemnicy, podrobienie perfum było trudną sztuką. Dziś nie stanowi to większego wyzwania – właśnie dlatego perfumiarze prześcigają się w pomysłach na coraz lepsze, bardziej udoskonalone i skomplikowane receptury mające zapewnić niepowtarzalność zapachu. Są one jednak wynikiem wielokrotnych reformulacji.

Reformulacja - ryzyko

Rosnąca na popularności reformulacja wprowadza jednak element obawy u konsumentów – czy sięgając po swój ulubiony perfum na drogeryjnej półce czy w internetowej drogerii nadal kupuje ten sam produkt charakteryzujący się zapachem, który tak bardzo lubię? Reformulacja to bardzo ryzykowne brandowo zagranie – perfumiarze sporo ryzykują. Może się bowiem zdarzyć, że w wyniku przeprowadzonej reformulacji danego zapachu stracą wieloletnich klientów, dla których nowa formuła zapachu nie będzie już tak satysfkcjonująca jak poprzednia.

Reformulacja ma też jednak swoje dobre strony! Rynek stale się zmienia, a wraz z nim zmienia się także świadomość konsumentów. Wielu konsumentów szuka dzisiaj kosmetyków ekologicznych, organicznych, nieuczulających, które nadal będą pięknie pachnieć. Przyzwyczajeni do klasycznych perfum konsumenci będą bardzo zadowoleni, jeśli perfumiarzom uda się osiągnąć zadowalający efekt, zastępując pewne składniki ekologicznymi kompozytami.

Reformulacja – do kogo składać zażalenie?

Niestety, reformulacja może skutkować także nieprzyjemnymi sytuacjami w postaci podejrzenia podrobienia perfumu. Załóżmy sytuację czysto teoretyczną: klientka renomowanej perfumerii od lat kupuje ten sam zapach. Pomiędzy ostatnim zakupionym przez nią flakonem, a kolejnym, który właśnie kupuje, producent przeprowadził reformulację zapachu. Nie poinformował o niej ani sprzedawcy, ani tym bardziej konsumentów. Niezadowolona klientka wraca do perfumerii z zażaleniem, że otrzymała podrobiony perfum. Co w tej sytuacji może zrobić sprzedawca? Niestety niewiele. Nieświadomy konsekwencji wynikających z tajemnej reformulacji sprzedawca może tylko próbować udowodnić klientce, że perfum jest prawdziwy – niestety, w związku z tym, iż klientka zauważyła znaczące zmiany w zapachu, szanse na to, że uwierzy sprzedawcy są niewielkie. Sprzedawca traci stałą klientkę, która przez wiele lat zaopatrywała się właśnie w jego perfumerii.

Jak uniknąć takich sytuacji? Zarówno sprzedawca jak i konsumentka mogą  śledzić rynek, na którym stale pojawiają się recenzje perfum. Jeżeli podobne opinie pojawiają się u większej ilości konsumentów, staje się jasne, że miała miejsce reformulacja. Świadomy klient perfumerii prędzej czy później zda sobie sprawę z tego, że zapach, który był jego pierwotnym punktem odniesienia niestety jest już nie do zdobycia.

Jakie są powody reformulacji?

Poza wspomnianą już próbą ucieczki przed podrabianiem perfum oraz kwestii ekologicznych mogą pojawiać się inne powody reformulacji. Jednym z nich mogą być kalkulacje ekonomiczne. Jeżeli perfumiarze stwierdzą, że jeden z komponentów odpowiedzialnych za składową zapachu jest za drogi i spróbują zamienić go na tańszy odpowiednik, mogą narazić zapach na delikatną zmianę. Różnice w cenie składnika zapachu mogą być gigantyczne, gdy tymczasem różnice w samym zapachu będą wyczuwalne jedynie dla wytrawniejszych amatorów perfum z mocno wyczulonym zmysłem węchu. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce, gdy producent decyduje się na zamianę składnika naturalnego na syntetyczny dający taki sam efekt. Jest to zabieg znacznie obniżający koszty produkcji perfum.

Innym powodem przeprowadzania kontrowersyjnej reformulacji zapachu jest pomysł na unowocześnienie zapachu. Upodobania klienta są dla producenta najważniejsze – jeśli więc zmienia się moda, i dominujący dotychczas zapach nie jest już pożądany, warto przeprowadzić reformulację. Reformulacja prowadzona w takim celu często wiązana jest z re-makiem opakowania, zmianą szaty graficznej opakowania, a często także ze zmianą komunikacji marki. Wówczas producenci zapachu skupiają się wokół haseł promocyjnych takich jak: twój ulubiony perfum w nowej odsłonie czy nowe oblicze marki X.

Reformulacja – kontrola procesu i gwarancja jakości

Oczywiście istnieją instytucje sprawujące kontrolę nad przestrzeganiem zaleceń perfumiarskich przez producentów zapachów. Wprowadzono odpowiednie regulacje i standaryzacje, a nad poprawnością funkcjonowania i działania firm produkujących perfumy czuwa IFRA czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Zapachowe (z angielskiego International Fragrance Association).

Reformulacja- zło konieczne

Reformulacja jest procedurą, którą wykonuje się w perfumiarstwie od stuleci. Z różnych powodów. Konsumenci niestety nie mają na to wpływu – przemysł zapachowy sam wyznacza trendy i to on decyduje o tym co trafia ostatecznie do konsumentów. Niezależnie od tego jakie są powody reformulacji, musimy po prostu przywyknąć do konieczności takich zmian i mieć nadzieję, że mimo wprowadzonej reformulacji, nasz ulubiony perfum nadal będzie cieszyć przepięknym zapachem. Na pocieszenie możemy tylko wspomnieć, że wśród zapachów, które w ostatnich latach przeszły reformulacje znajdują się np. Chanel No. 5, Dior Miss Dior, Dior Dune, Dolce&Gabbana Pour Homme, Calvin Klein Obsession czy Kenzo Jungle Woman, które należą do grona najpopularniejszych i najchętniej kupowanych zapachów na świecie.